- Közúti közlekedési személyszállítási szerződés
- AETR egyezmény legfontosabb szabályai
A buszsofőrök napi vezetési ideje 9 óra és munkaideje 13 óra, mely telephelytől telephelyig vagy szállásig tart. Mindez jogszabályban van meghatározva. Az utazás során a programok megszervezésénél kérjük ezt figyelembe venni és betartani.
UNIÓS
VEZETÉSI- ÉS PIHENŐIDŐ
SZABÁLYOZÁS KIVONAT
(561/2006
EU rendelet kivonata)
és
kapcsolódó ellenőrzési
következmények
A
közúti személy- és
áruszállításban 2007.
április
11-étől jelentős módosulások
léptek életbe az Európai
Unióban. A fenti
dátumtól érvényes
előírásokra
ezúton
is felhívjuk a gépjárművezetőink
és az őket
irányító
kollégák figyelmét.
A
jogszabály korlátozza a vezetésre
fordítható maximális időszakokat
(napi, heti,
2 heti korlátok) és előírja a
pihenésre
kötelezően fordítani szükséges
időszakok minimális értékeit (napi,
heti, 2 heti
előírások).
A 2007.
április 11-én hatályba
lépett
561/2006/EK rendelet alapján a legjelentősebb
vezetési- és
pihenőidő-előírások
az alábbiak:
„Hét”: a hétfő 00:00
órától vasárnap 24:00-ig
terjedő időszak.
- Vezetési időszak:
az az összeadódott vezetési idő, amely
egy –
napi vagy heti – pihenőidő vagy egy szünet
(megszakítás) után kezdődik
és addig tart,
míg a gépjárművezető újabb
pihenőidőt vagy
szünetet (megszakítást) tart. A
vezetési
időszak folyamatos vagy megszakított lehet.
- A napi vezetési idő – az adott napi
pihenőidő vége és a következő napi
pihenőidő kezdete, vagy adott napi pihenőidő vége
és a heti pihenőidő kezdete között
összeadódott összes vezetési
idő – mely nem haladhatja meg a 9
(kilenc) órát. A napi
vezetési idő azonban hetente legfeljebb két
alkalommal meghosszabbítható: Legfeljebb 10
(tíz) órára.
- A heti vezetési idő (hétfő 0 óra
és vasárnap 24 óra
között) nem haladhatja meg az 56
(ötvenhat) órát.
- Az összeadódott
vezetési idő bármely (!) egymást
követő két hét alatt nem lehet
több 90 (kilencven) óránál.
- Szünet, (Megszakítás) négy és
fél órás folyamatos
vezetési idő után a
gépjárművezető legalább 45 perces
szünetet köteles tartani (kivéve, ha a
pihenőidejét kezdi meg). Ez csak
egy legalább 15 perces, majd azt követő
legalább 30 perces szünettel
helyettesíthető. 2007. április 11-e
után
tehát a
„megszakítás” már
nem
osztható három részre, hanem
legfeljebb csak
kettőre: 15+30 percre. A 15, illetőleg 45
percnél rövidebb időtartamú
megállás nem minősül szünetnek!
Pl.: 14 perc – 0 perc megszakítás!
- A
járművezetőnek napi és heti pihenőidőket kell
tartania!
Napi
pihenőidő: A
munkavégzés befejezése és
az azt követő munkakezdés közötti
egybefüggő
időtartam. Az előző napi pihenőidő vagy heti pihenőidő vége
után minden 24 órás
időszakon belül újabb napi pihenőidőt kell tartani.
I.„Rendszeres
napi pihenőidő”: bármely,
legalább 11
órát tartó pihenő. Ezt a rendszres
napi pihenőidőt két időszakra is lehet
bontani, melynek az első része szünet
nélkül legalább 3 óra, a
második része
pedig szünet nélkül legalább 9
óra kell, hogy legyen.
II„Csökkentett
napi pihenőidő”: legalább 9
óra, de
kevesebb, mint 11 óra pihenő. Bármely
két, heti pihenőidő között legfeljebb
három csökkentett napi pihenőidő lehet.
Amennyiben
a komppal vagy vonattal szállított
járművet
kísérő járművezető rendszeres napi
pihenőidőt
tart, ezt a pihenőidőt –
legfeljebb kétszer – meg lehet
szakítani
egyéb tevékenységekkel, melyek
együtt
számított időtartama nem haladhatja meg az 1
órát. E rendszeres napi pihenőidő
során a járművezető számára
háló- vagy fekvőhelynek kell
rendelkezésre
állnia.
Többfős
járat esetén a napi vagy heti pihenőidő
végétől számított 30
órán
belül újabb,
legalább 9 órás napi pihenőidő
tartása
kötelező!
Heti pihenőidő (azaz
heti pihenőnap):
I„Rendszeres heti
pihenőidő”: bármely,
legalább 45 órás pihenő.
II„Csökkentett
heti pihenőidő”: bármely 45
óránál rövidebb pihenő, amely
legalább 24 óra
folyamatos időtartamra
csökkenthető.
Bármely
két,
egymást követő héten a
gépkocsivezetőnek két rendszeres (45
órás) heti pihenőt,
vagy egy rendszeres és egy csökkentett
(legalább 24 órás) heti pihenőt kell
tartania. Vagyis legalább
kéthetente kötelezően jár a 45
órás rendes pihenőidő.
A
csökkentést kompenzálni kell egy, a
kérdéses hetet követő harmadik
hét vége előtt egybefüggően
eltöltött, a csökkentésnek
megfelelő pihenővel, melyet
egy másik, legalább 9
órás pihenőidőhöz
kell kapcsolni.
A heti pihenők közt nem
telhet el 6x24 óránál több.
Az
újabb heti pihenőidőnek, a megelőző heti pihenőidő
befejezésétől számított
6x24
órás időszak vége előtt meg kell
kezdődnie.
Azt a
pihenőidőt, amely két hétre oszlik el,
bármelyik héthez lehet
számítani, de
mindkét héthez nem!
Ellenőrzések,
szankciók!!
Az
új
jogszabály rendelkezéseit követően ez
év
május 1-jétől kezdődően Magyarországon
is fokozott ellenőrzésekre kell
számítani az
57/2007. (III.31.) Kormány
rendelet alapján a közutakon: vezetési,
pihenőidők,
adatrögzítő (tachográf)
lapok megléte, megfelelő kitöltése,
járművezetői kártya,
sebességtúllépés; a
közúti
szállításhoz
szükséges dokumentumok
megléte,
érvényessége.
Az
561/2006/EK rendelet már tavaly május
óta
érvényben lévő
előírása szerint a
tárgyhét és azt megelőző 15
naptári nap
tachográfadatait be kell tudni mutatni.
2008. január 1.
után a hatóságok a
tachográf - akár
analóg, akár digitális –
adatai alapján, a tárgynapon felül 28
napig visszamenőleg
ellenőrizhetnek.
A
tevékenységkapcsoló megfelelő
használatának fontosságát
ezúton is
kiemeljük!
Ami
a vezetési- és pihenőidő-szabályok
megszegésének
büntetését illeti, súlyos
szabálysértésnek minősül,
néhány büntetési
tétel a
teljesség igénye nélkül:
a
megszakítás
nélküli folyamatos vezetési idő
túllépése:
-
6 perc
túllépésig
-
6 perc felett
– 20 percig
-
20 perc
felett – 40 percig
a
napi, a
hatnapi vagy a kéthetes maximális
vezetési idők
határértékének
túllépése
-
5% túllépésig
-
5% felett –
10%-ig
-
10% felett –
15%-ig
a napi,
heti
pihenőidejének be nem tartása (az
előírt időtartam %-ban)
-
95%-ig
-
94-90%-ig
-
89-85%-ig
Amint
a
fentiekből látható néhány
perces
túllépés –
figyelmetlenség –
jelentős összegű
bírságokat vonhat maga után
anélkül,
hogy ennek bármilyen gazdasági haszna
lenne akár a cég, akár a
gépjárművezető részére!
A menetíró
készülékhez tartozó
okmányok hiánya,
érvénytelensége
A tachográf
indulást megelőző üzembe helyezésre
és
üzemeltetésére vonatkozó
szabályok megsértése
Az adatrögzítő
lapok használatára vonatkozó
szabályok
megsértése
A
digitális tachográfhoz tartozó
járművezetői
és
üzembentartói
kártya használatára
vonatkozó szabályok
megsértése
100 000 Ft
büntetést von
maga után.
Az
Unióban nem számít az, hogy hol
történik a
szabálysértés. A
közúti
ellenőrzés során bárkit
bárhol, ha
szabálysértést
állapítanak, megbüntethetnek.
Például
egy magyar gépkocsivezetőt
megbüntethetnek egy Lengyelországban
elkövetett, de
Németországban észlelt
szabálysértésért is.
Az UNIÓS országokban ezek a tételek, a kaucióval és az „uzsorakamatokkal” növelten, akár a többszörösei is lehetnek a fenti büntetéseknek.
Összefoglalva
a legfontosabb korlátok, feltételek:
- Napi vezetési idő
legfeljebb: 2x4 óra 30 perc = 9
óra/nap
- Napi
megszakítás nélküli
szünet legalább 45 perc
(bontható: 15 perc + 30 perc)
- Napi rendszeres pihenőidő
legalább 11 óra
- Az előző napi pihenőidő, vagy
heti pihenőidő vége
után, minden 24 órás időszakon
belül a járművezetőnek újabb napi pihenőidőt
kell tartania
- Napi csökkentett
pihenőidő legalább 9 óra
- Napi csökkentett
pihenőidő legfeljebb 3 db lehet egy
héten
- A HÉT: a
hétfő 00:00 órától
vasárnap 24:00 óráig
terjedő időszak
- A Heti vezetési idő
nem haladhatja meg az 56 órát
- A vezetési idő, 2 db
bármely egymást követő
naptári
héten legfeljebb 90 óra lehet
- Heti rendszeres pihenőidő: 45
óra
- Heti csökkentett
pihenőidő legalább 24 óra
- A csökkentést
kompenzálni kell egy, a kérdéses hetet
követő harmadik hét vége előtt
egészben megtartott, a csökkentésnek
megfelelő
pihenővel
- A Heti pihenőidőt, az előző Heti
pihenőidő végétől
számított hat, 24 órás
időszak végéig meg kell kezdeni
-
Több fős járat esetén, a napi, vagy heti
pihenőidő
végétől számított 30
órán
belül, legalább 9 órás napi
pihenőidőt kell
tartani.